Boekje met gedragsregels

09-04-2015 13:53

Wat?
Zoals de meeste ouders/hulpverleners wel zullen weten, zijn veel van onze autivriendje geholpen met visuele ondersteuning. Ik werk zelf met een gedragsboekje waarin ik onze vaakst voorkomende problemen bundel (enkele voorbeelden: 'geen onbeleefde taal', 'vriendelijk goededag zeggen en hand geven', 'geen tong uitsteken', 'niet lopen binnenshuis', 'netjes aan tafel blijven zitten'...). De pictogrammen werden per stuk geplastificeerd en gebundeld met een splitpennetje. Dit boekje steekt standaard in mijn handtas en wordt gebruikt op de moeilijke momenten. 

Wanneer?
Moeilijke momenten zijn in ons geval: familiefeestjes, uitstapjes met meerdere personen van buiten het gezin, plekken met veel lawaai of drukte... 

Hoe gebruiken?
Op momenten dat ik merk dat het ons mannetje wat te druk wordt, dat hij het moeilijk heeft met zich te gedragen, neem ik hem even apart. We nemen samen het doosje uit mijn handtas (een leuk koekendoosje) waarin het boekje zit. Samen bekijken we de prentjes en benoemen we wat er mag en niet mag. Of ik toon het specifieke prentje waarbij ik een passende uitleg geef (niet te lang, kort en bondig werkt beter): bijv.: 'Nu is het tijd om naar huis te gaan, we gaan alle mensen 'dag' zeggen en we geven hen een zoen (of handje).'

Waar picto's?

De pictogrammen, die ik gebruik, vind je terug op www.sclera.be (een handige site met MASSA'S pictogrammen).