Playmobil

09-04-2015 16:14
Voor ons zoontje zijn vierde verjaardag hadden we met de hele familie samengelegd voor een groot Playmobil kasteel. Hij leek zo geboeid door ridders, kastelen en draken dat ons dit hét cadeautje bij uitstek leek. Onze verbazing was echter groot, toen we merkten dat hij er eigenlijk niet veel mee speelde of er niet op een fatsoenlijke manier mee speelde. Dit was echter voor zijn diagnose, want nadien werd het ons wel duidelijk dat het soort fantasiespel dat hier vereist wordt, veel te hoog gegrepen is voor ons mannetje. 
Maar nu heeft hij dus dat superleuke kasteel, voorzien van allerlei mannetjes, spookje, draken en huifkarren... Wat te doen??
 
De buurvrouw (mama van 2 lieve autivriendjes) had wel een idee! Op de website van playmobil zelf vind je namelijk leuke filmpjes terug over de verschillende Playmobil-werelden. Deze filmpjes kauwen eigenlijk een beetje voor hoe je met de mannetjes kan spelen door een 'verhaaltje' te tonen. Je kan het filmpje een aantal keer tonen, erover praten, tijdens het filmpje zelf verwoorden wat de mannetjes doen, nadien zelf het verhaal eens 'voorspelen' of 'meespelen'. 
www.playmobil.be --> speelwerelden 
 
Ondanks deze leuke ontdekking, kan het toch nog zijn dat je kleintje moeilijk tot spelen komt met zijn playmobilpopjes. Je kan dan een eenvoudiger verhaaltje in mekaar steken en dit op een prent (of meerdere prenten) visualiseren (tekenen, met picto's, met foto's waarbij je de mannetjes zelf juist zet...) of je maakt zelf een filmpje van hoe je een verhaallijn 'voorspeelt'. 
 
Hoe spelen?
De bedoeling is dat je je kind zo duidelijk mogelijk maakt WAT er precies van hem verwacht wordt tijdens dit spelen. Zo is het NIET de bedoeling om met een t-rex-popje de kasteelmuren af te breken (zo speelde ons zoontje :-)) of om er zelf als een 'bommetje' op te springen, maar wél om de popjes netjes te zetten (dit zal vaak nog wel lukken) én indien mogelijk ook een leuk verhaaltje te laten naspelen waarbij interactie tussen de popjes plaatsvindt (dit is voor veel kindjes met ass véél te hoog gegrepen, dus geen nood als het niet lukt). 
 
Begin-einde: je kind zal willen weten hoe lang er verwacht wordt hiermee te spelen. Maak dit duidelijk voor hem/haar. Gebruik een klok (al dan niet auti-klok), zandloper of werk met het materiaal zelf (vb.: het spelen eindigt als de laatste vertelplaat werd gespeeld). 
 
Opruimen: met een opruim-picto kan je ook tonen dat er nadien opgeruimd dient te worden (wij hebben ook een prentje van het speelgoed op de opbergbakken gekleefd zodat ook hier weer duidelijk wordt welk speelgoed  waar hoort).